کمیته روشهای برتر استراتژی محتوا، برای تهیه بهترین منابع و روشهای استراتژی محتوا برای جامعه ایجاد شده است. این کمیته به جای تمرکز برروی لیست محدودی از منابع، تصمیم گرفت یک راهنمای مرحله به مرحله برای استراتژی محتوا، در دسترس قراردهد. در این مطلب نکات مهم و کاربردی در مورد استراتژی محتوا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استراتژی محتوا به مرحلهای رسیده است که می تواند بهترین روشهای محتواسازی را تعریف کند، چرا که مواجهه با فضای دائماً در حال تغییر محتوا (به عنوان مثال: کانال همه جانبه، شخصی سازی، ابزارهایی که روندهای استراتژی محتوا را تسهیل می کنندو…) نیاز به زمان زیادی دارد و توسعهدهندگان تلاش میکنند تا استراتژی محتوا را به جایگاه شایسته خود برسانند.
با وجود اینکه بین کارکرد “استراتژی محتوا” و “بازاریابی محتوا” اختلاف وجود دارد، اما در این مطلب کارکرد این دو تعریف را براساس پاسخهای نظرسنجی استراتژی محتوا که درسال 2014 صورت گرفت، بررسی خواهیم کرد.
این فرایندها علاوه بر اینکه برای پروژههای وب کاربرد دارند، میتوانند در سایر پروژههای محتوایی نیز قابل استفاده باشند. از جمله: چاپ، تبلیغات، ویدئو، ارتباطات فنی و…
هر پروژه محتوایی، با پروژهی دیگر متفاوت است. در نتیجه ملزومات هر پروژه محتوایی نیز متفاوت خواهدبود. بعید به نظر میرسد که تمام استراتژیهای مطرح شده در این مطلب، در مورد همه پروژههایی که انجام میشوند مورد استفاده قرار بگیرند. به شما توصیه میشود مواردی را که برای اهداف شما مناسب ومفید هستند انتخاب کنید و آنها را در صورت لزوم به کار بگیرید.
تعریف ارائه شده در کمیته روشهای برتر استراتژی محتوا:
“ارائه محتوای مناسب به کاربر مناسب در زمان مناسب از طریق برنامهریزی استراتژیک ایجاد محتوا، تحویل و حاکمیت.”
تعریف ارائه شده در راهنمای بهترین روش استراتژی محتوای دیجیتال، که به بررسی موضوعات، مضامین و چالشهای موجود در استراتژی محتوا میپردازد که در فوریه 2014 انتشار یافت:
“…تعریف گستردهای از استراتژی محتوا وجود دارد. برای برخی، این مفهوم دقیقاً بر بازاریابی محتوا و تحقق اهداف مرتبط با بازاریابی از جمله آگاهی از روندها، جذب مشتری یا وفاداری متمرکز است.”
“برای برخی دیگر، استراتژی محتوا به طور گستردهتری شامل معماری اطلاعات، ساختارمحتوا، منشأ، استفاده مجدد و تجربه کاربری است. با این حال، بیشتر پاسخدهندگان به سوالات نظرسنجی، اعتقاد داشتند که تعریف کاملتری از استراتژی محتوا لازم است.”
ما به قالبهایی نیاز داریم که به ما امکان انتشار در بسیاری از کانالها را بدهد. یک پژوهشگر این نوع قالبها را”محتوای هوشمند” توصیف میکند و در تعریف آنها میگوید:
“محتوایی که از نظر ساختاری غنی و از نظر معنایی طبقهبندی شده باشد، بنابراین به طور خودکار قابل کشف، استفاده مجدد، تنظیم مجدد و قابل تطبیق است.”
استراتژی محتوا به تعریف و موقعیتیابی بسیاری از مطالب درجهت ایجاد موفقیت هرچه بیشتر کمک میکند، اما به طور ویژه به محتوای هوشمند میپردازد. به طور کلی در تعریف استراتژی محتوا میتوان گفت: “مجموعه ای از رهنمودها، اخلاق یا ایدههایی که نشاندهنده کارآمدترین یا محتاطانهترین اقدامات است. بهترین اقدامات معمولاً توسط یك مرجع، مانند یك هیئت حاكم یا مدیریت، بسته به شرایط تعیین میشود.”
“بهترین روش، روشی تکنیکی است که به طور مداوم نتایج برتر از نتایج بهدست آمده از سایر روشها را نشان داده و به عنوان معیار استفاده می شود. علاوه براین، با کسب تجربه، یک کسبوکار میتواند پیشرفت کند تا بهتر شود.
بنابراین بهترین روشها برای استراتژی محتوا کدامند؟ ما انتخابهای خود را به چند مرحله تقسیم کردهایم. (بسته به پروژه خود، شما ممکن است این کارها را با ترتیب دیگری انجام دهید.) در هر مرحله ممکن است با موارد زیر مواجه شوید:
یک نقشه راهبردی؛ اهداف کوتاه مدت، میان مدت وبلندمدت را برای طرحریزی یک استراتژی محتوا ترسیم میکند. این ابزار میتواند به اولویت بندی ابتکارات محتوا و ارائه چشم انداز اصلی با پروژههای قابل رشد کمک زیادی کند.
یک نقشه راهبردی باید شامل یک چشمانداز بلند مدت باشد و پروژهها را در یک جدول زمانی نشان دهد که به شما کمک میکند تا به اهداف مورد نظر برسید.
این مرحله از محتوای شما را سوالاتی مثل “کجا، چه چیزی، چه کسی و چه زمانی” تعیین میکند: در کجا زندگی میکنید، چه محتوایی دارید، آیا اصلی یا سندیکایی است و آیا محدودیتی در استفاده از آن وجود دارد یا خیر. چه کسی در سازمان شما “مالک” محتوا است و چه زمانی آن را بررسی و به روزرسانی میکند. همچنین شما باید محتوای رقبای خود را ارزیابی کنید.
سند استراتژی محتوا یک سند اصلی است که در نهایت شامل یافتههای کار انجام شده است. این ممکن است شامل اهداف پروژه، مختصر پروژه، نمودار صوتی و لحنی، راهنمای سبک تحریریه و موارد دیگر باشد. این امر برای ارجاع در پایان پروژه به ذینفعان تحویل داده میشود.
افراد موفق، به مصاحبهها، نظرسنجیها و تحقیقات بازار متکی هستند، که شامل برخی از سوالات زیر میشود:
سفر کاربر یک مسیر گام به گام است که کاربر ممکن است طی کند تا در هنگام استفاده از یک وبسایت یا یک نرمافزارنرمننبرنامه خاص، به هدف خود برسد. این اطلاعات رامیتوان ثبت کرد، اما بعداً در نمودار جریان ارائه می شود یا در صورت نیاز یک نمودار درختی.
در این مرحله محصولات قابل تحویل که هسته اصلی طراحی هستند ایجاد میشوند. شما طراحی عمیقتری از راهحلهای محتوای وضعیت آینده برای همه جنبههای اکوسیستم محتوا انجام خواهید داد. برای ساده سازی و ترازبندی روند کار و تأیید روند کارمحتوا، اطمینان حاصل شود که ساختار و فرایندهای مناسبی برای ایجاد، نگهداری و اداره محتوای شما در طول زمان وجود دارد.
دو عنصر مهم استراتژی محتوا، لحن و صدا هستند. همانطور که در فضای فیزیکی نحوه صحبت شما به موضوع درخواست مخاطب بستگی دارد، انواع مختلف نوشتن نیز ممکن است صدا و لحن خاصی داشته باشد. در وبسایتها توضیحات محصول مورد فروش باید متفاوت از پاسخ به یک سوال فنی باشد و خوانده شود.
با استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی محتوای خود، میتوانید یک محتوای شخصیسازی شده را به کاربران خود ارائه دهید. قوانین منطق محتوا براساس طبقه بندی، قوانین تجاری و فراداده است. سه نوع منطق محتوایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد شامل: فروش متقابل، توصیه منطقی و استراتژی شخصی سازی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
فروش متقابل شامل محتوایی است که کاربر با دیدن کالای خاصی، موارد اضافی مرتبط با آن محصول را مشاهده می کند.
توصیه منطقی شامل محتوایی است که هنگام مشاهده کالایی از سوی مصرف کننده، مصرف کننده را به سمت محصولات یا خدماتی که سایر مصرف کنندگان به صورت اضافی خریداری یا مشاهده کردهاند، هدایت میکند.
استراتژی شخصیسازی روشی برای شخصیسازی محتوا یا تجربیات بر اساس درک رفتار کاربر، نیازها و انتظارات او است. محتوای شخصیسازی شده را میتوان بر اساس رفتار قبلی کاربران به آنها ارائه داد.
توصیههای بهینه سازی موتور جستجو یا سئو برای اطمینان از عملکرد بهتر آن در نتایج جستجو، تکنیکها و رویکردهایی را برای نوشتن و برچسب گذاری مطالب ارائه میدهد. این دستورالعملها باید به نویسندگان و ویراستاران محتوا ارائه شود تا آنها اصطلاحات و انواع محتوای لازم برای پشتیبانی از سئو را درک کنند.
فراداده لیستی از اصطلاحات “دادههای مرتبط” است. یک استراتژی فراداده از کلمات، تصاویر، اصطلاحات وسایر نشانگرها برای طبقهبندی دادهها (برچسب گذاری) برای سهولت در بازیابی، استفاده یا مدیریت اطلاعات استفاده می کند.
راهنمای ایجاد محتوا سندی است که عمدتا برای کمک و راهنمای نوشتن متن طراحی شده است. هدف آن این است که به نویسنده متن توصیه کند که چه اطلاعات خاصی باید در هر بخش از یک صفحه وب ظاهر شود. همچنین قسمتهای جداگانه صفحه از جمله: نسخه اصلی متن، فراخوانها، تبلیغات وغیره را لیست میکند و محتوای آن صفحات را تعریف میکند.
در صورت تمایل عناوین زیر و یا موارد دلخواه دیگری را به محتوای خود اضافه کنید:
این مرحله مکررا باید در حال انجام باشد و شما محتوای خود را کنترل و به روزرسانی کنید. شما باید به صورت سالانه، سه ماهه، ماهانه یا حتی هفتگی و روزانه، به ارزیابی اثربخشی و بررسی عملکرد وبسایت خود بپردازید و در مورد تلاش برای موفقیت مستمر تصمیم بگیرید.
امید است مطالب مطرح شده در این مقاله، مفید و کاربردی واقع شوند.
نظرات کاربران